49% kursów online nie zostaje ukończonych.Co dalej z edukacją w Polsce? Raport 2025
Raport E-learning w Polsce 2025, opracowany na podstawie badania przeprowadzonego wśród ponad 1500 osób związanych z edukacją online, odsłania kulisy tego dynamicznie rozwijającego się rynku.
2025-10-04, 10:29

Blisko połowa kursów online w Polsce nie zostaje ukończona. To nie jest tylko statystyka – to sygnał ostrzegawczy dla całej branży edukacyjnej. W czasach, gdy e-learning stał się jedną z głównych form zdobywania wiedzy i rozwijania kompetencji, brak zaangażowania uczestników pokazuje, że rynek stoi przed poważnymi wyzwaniami. Z jednej strony Polacy coraz chętniej wybierają naukę online, ceniąc jej elastyczność i dostępność. Z drugiej – zmęczenie, brak interakcji i niedopasowanie treści sprawiają, że wielu uczestników porzuca kursy w połowie.

Raport E-learning w Polsce 2025, opracowany na podstawie badania przeprowadzonego wśród ponad 1500 osób związanych z edukacją online, odsłania kulisy tego dynamicznie rozwijającego się rynku. Zebrane dane pokazują nie tylko, jak uczą się Polacy, ale również z czym mierzą się twórcy, jakie bariery napotykają uczestnicy i dlaczego edukacja online, mimo ogromnego potencjału, wciąż nie wykorzystuje wszystkich swoich możliwości. To najnowsze i jedno z największych badań tego typu w Polsce, które daje unikalny obraz kondycji e-learningu w 2025 roku – pełen kontrastów między pasją a finansami, jakością a zaangażowaniem, szansami a realnymi problemami.

Dlaczego nie kończymy kursów?

Jednym z najbardziej wyrazistych wniosków jest niski poziom ukończeń kursów online. 49% badanych przyznaje, że rezygnuje z nauki, jeśli kurs nie jest wystarczająco angażujący. Dla 46% problemem jest zmęczenie po pracy, które nie pozwala na skupienie się wieczorami, a 28% uczestników otwarcie przyznaje, że w czasie kursu rozpraszają ich social media i platformy streamingowe. To pokazuje, że skuteczny e-learning to nie tylko dobrze przygotowane materiały, ale przede wszystkim umiejętność utrzymania uwagi i motywacji.

Raport jest dostępny bezpłatnie do pobrania:
https://olagosciniak.pl/raport-2025/  

Pasja kontra finanse

Raport wyraźnie pokazuje, że polscy edukatorzy online kierują się przede wszystkim misją. Aż 88% twórców wskazuje, że uczy w sieci z potrzeby pomagania innym, a ponad połowie zależy na budowaniu społeczności wokół swojej działalności. Jednak te wartości nie idą w parze z finansami. Choć 84% edukatorów jest dumnych z jakości swoich kursów, tylko 27% deklaruje satysfakcję z zarobków. To wyraźny sygnał, że branża e-learningowa w Polsce potrzebuje lepszego wsparcia biznesowego – od metod wyceny, przez strategie sprzedaży, aż po większą świadomość wartości własnej pracy.

Intuicja zamiast strategii

Finanse to jeden z najsłabszych punktów polskiego e-learningu. Blisko połowa twórców ustala ceny swoich kursów intuicyjnie, bez analizy rynku i sprawdzonych metod. Jedynie 16% korzysta z profesjonalnych narzędzi i strategii wyceny. To prowadzi do poważnych dylematów – 64% osób obawia się, że poda cenę zbyt wysoką i zniechęci klientów, a 42% martwi się, że nie doceni swojej pracy i zaniży wartość produktu. Taka sytuacja utrudnia stabilny rozwój i powoduje, że wielu edukatorów czuje się niedocenionych finansowo, mimo że ich kursy są na wysokim poziomie.

Nierówności na rynku

Raport pokazuje także znaczące różnice w zarobkach. Mężczyźni zarabiają średnio dwa razy więcej niż kobiety, a przedstawiciele Gen Z osiągają dochody dwukrotnie niższe niż Milenialsi. To niepokojące dane, które pokazują, że mimo rosnącego zainteresowania e-learningiem, wciąż istnieją bariery i dysproporcje, które wymagają rozwiązania. Jednocześnie branża daje ogromne możliwości – 32% badanych zarabia ponad 5000 zł miesięcznie, pracując mniej niż 100 godzin. To dowód na to, że e-learning może być realnym źródłem dochodu, o ile zostanie odpowiednio zaplanowany i prowadzony.

Co przyciąga do e-learningu?

Mimo trudności, e-learning pozostaje jedną z najbardziej atrakcyjnych form nauki. Aż 92% uczestników wskazuje na elastyczność czasową jako największą zaletę, a dla 64% istotna jest cena. 95% badanych kupuje kursy ze względu na temat, który ich interesuje, a 84% podkreśla znaczenie zaufania do twórcy. Te dane potwierdzają, że sukces kursu online nie zależy wyłącznie od treści, ale także od autentyczności i wiarygodności jego autora.

Wspólna odpowiedzialność za przyszłość edukacji

Raport 2025 to nie tylko zestaw liczb, ale przede wszystkim głos środowiska – twórców, nauczycieli, uczestników i ekspertów. Wskazuje on, że polski e-learning stoi na rozdrożu: z jednej strony cieszy się rosnącą popularnością i coraz większym zaufaniem, z drugiej – wymaga inwestycji w lepsze strategie biznesowe, podnoszenie jakości i wyrównywanie szans.

Autorką badania jest Ola GościniakZałożycielka i dyrektorka placówki oświatowej Jestem Interaktywna, przedsiębiorczyni, edukatorka online, wykładowczyni akademicka.  Od lat wspiera twórców w budowaniu skutecznych biznesów online i podkreśla, że tylko dzięki rzetelnym danym można realnie zmieniać przyszłość edukacji.

– „Raport 2025 to nie tylko statystyki. To głos polskich twórców i uczestników e-learningu. Pokazuje, gdzie jesteśmy dziś i jakie kroki musimy podjąć, by edukacja online stała się skuteczniejsza, bardziej angażująca i lepiej wynagradzana” – mówi Gościniak.

Raport jest dostępny bezpłatnie do pobrania:
https://olagosciniak.pl/raport-2025/ 

E-learning w Polsce stoi dziś w punkcie zwrotnym. Z jednej strony oferuje ogromne możliwości rozwoju – zarówno twórcom, jak i uczestnikom. Z drugiej – zmaga się z barierami, które mogą zahamować jego potencjał: brakiem strategii biznesowych, niską satysfakcją finansową twórców, dużym odsetkiem nieukończonych kursów oraz nierównościami w zarobkach.Raport E-learning w Polsce 2025 jasno pokazuje, że przyszłość edukacji online będzie zależeć od tego, czy uda się połączyć pasję i misję z profesjonalnym podejściem do biznesu, a także od tego, czy branża zareaguje na potrzeby swoich uczestników. Jedno jest pewne – e-learning to nie chwilowa moda, lecz fundament przyszłości kształcenia, który warto rozwijać z większą świadomością i odpowiedzialnością.






KONTAKT / AUTOR
Ewelina Salwuk-Marko
Ekspert PR
Agencja kreatywna Sal-Mar
660909545
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.